Wat is een landingspagina en wat is het voordeel?

Wat is een landingspagina? Uitgelegd door I Fix Your Design, professioneel webdesign in Vlaams-Brabant

Wat is een landingspagina?

Laten we beginnen bij het begin. Wat is een landingspagina? Een landingspagina is in principe iedere pagina waarop een bezoeker uit kan komen. Wanneer we het over landingspagina´s hebben in marketing context, bedoelen we daarmee een op zichzelf staande pagina, los dus van de homepage of iedere andere pagina, en zich richt op één bepaald doel.

In de basis is een landingspagina de volgende stap van een bezoeker die op weg is om klant te worden. Met een landingspagina kun je een concreet voorstel doen; een speciale aanbieding, extra informatie of een iedere andere deal in ruil voor bepaalde informatie.

Een landingspagina kun je laten doorlinken naar iedere andere pagina, zoals naar je verkoopsite, of gericht zijn op lead generatie. De landingspagina’s die zich richten op lead generatie bieden vaak dingen aan zoals een gratis e-book of een gratis proefperiode of bijvoorbeeld een registratie voor een webinar, in ruil voor het versturen van contactinformatie van de bezoeker.

Een goede landingspagina zal de bezoeker overtuigen dat het zeker de moeite waard is om zijn of haar contactgegevens te delen in ruil voor datgene wat er dan ook aangeboden wordt. Een landingspagina kan worden gevonden via de normale zoekmachines of via de website van je bedrijf, om hiermee de kans dat een bezoeker de landingspage zal bezoeken zo groot mogelijk te maken.

Je hoeft je zeker niet te beperken tot een enkele landingspagina of een landingspagina per keer. Marketing experts adviseren zelfs om meerdere landing pagina´s te onderhouden elke pagina gericht op specifieke doelgroepen.

Het voordeel van een landingspagina

Wat is een landingspagina? Dat is nu duidelijk. Maar wat is het voordeel van een landingspagina?

Je bent hard aan het werk geweest om een goede pagina voor je bedrijf te maken. Nu is het moment aangebroken om te zorgen dat al dat harde werk zich omzet in sales. Wanneer je op zoek bent naar een effectieve manier om leads te converteren, dan zijn landingspagina´s daarvoor zeer geschikte.

Een landingspagina is een perfecte manier om te zorgen voor meer bezoekers, de SEO voor je site te optimaliseren en te werken aan een sterk merk. Een groot deel van de business to business websites gebruikt landingspagina´s, toch wordt nog steeds een groot deel van de bezoekers naar de homepage geleidt. Zoals we eerder al aangeven, is dit geen goede strategie. Een landingspagina leidt bezoekers naar een specifiek product, dienst of aanbieding en verleidt ze daar tot het volbrengen van een bepaalde actie. Een bezoeker die de landingspagina bezoekt is dé kans op een conversie en daarmee het opbouwen van een klantenbestand.

Als landingspagina´s zo belangrijk zijn, waarom gebruikt niet ieder bedrijf ze dan? De uitleg is dat er een hardnekkig misverstand is. Landingspagina’s zouden moeilijk te maken en te onderhouden zijn. Gelukkig is daar niets van waar. Bij het maken van een goede landingspagina hoef je namelijk niet te zorgen dat het allemaal een lust voor het oog is. Je moet simpelweg kunnen bieden waar de consument naar op zoek is.

Wat maakt een landingspagina goed?

In de eerste plaats zou je homepage niet de landingspagina moeten zijn. Je moet zorgen dat een mogelijke klant, of prospect, terecht komt op een pagina waar je duidelijk kunt maken welke voordelen ze hebben bij de aanbieding die je hen kunt doen. De bezoeker is op zoek naar bepaalde specifieke informatie en met een landingspagina kun je hun aandacht langer vasthouden. Goede landingspagina´s hebben de volgende kenmerken:

  1. Ze leggen de focus op de aanbieding, niet op het bedrijf. Je toekomstige klanten klikken door om een bepaalde reden. Wanneer je ze niet kunt bieden waar ze naar op zoek zijn dan maak je geen goede eerste indruk. Het is dan ook niet de plaats en het moment om de hele ontstaansgeschiedenis van je bedrijf op te ratelen. Daarmee bedoelen we niet dat de landingspagina niet mag zijn gebouwd rondom je merk. Integendeel zelf. De landingspagina´s dienen één bepaald doel, maar moeten altijd een verlengstuk zijn van je merk.
  2. Zijn vrij van afleiding. De content op je landingspagina moet gefocust zijn op het einddoel: de bezoeker bieden waar deze naar op zoek is, terwijl het aanmeldingsproces kan worden afgerond.
  3. Korte formulieren. Lange formulieren kunnen een bezoeker afschrikken en ze laten besluiten om af te haken. Als het écht niet lukt om het formulier in te korten, verdeel deze dan in kleine stapjes en laat de bezoeker altijd zien waar ze zich in het hele proces bevinden. Bijvoorbeeld stap 1 van de 3.
  4. Gericht op een specifieke doelgroep. Segmenteren zorgt ervoor dat je je kunt richten op een bepaalde doelgroep door het gebruiken van geoptimaliseerde campagnes. Als een bepaalde doelgroep zich graag laat overhalen met een e-book of een korting, dan kun je de landingspagina gebruiken als een soort sorteermachine om deze specifieke leads later verder te kunnen beheren.
  5. Ze verkrijgen bepaalde (nuttige) informatie van je toekomstige klanten. Zelfs als je de perfecte bezoekers naar je website weet te trekken, dan kun je ze alleen laten converteren als je de juiste informatie weet te krijgen. De gegevens die je nodig van ze krijgt zal meer moeten omvatten dan alleen een naam en e-mailadres. Je zult ook moeten weten waar de persoon op heeft geklikt en wat hun langetermijnrelatie met je bedrijf zal zijn.
  6. Zijn een goede plek voor je speciale promoties. Een speciale online aanbieding die niet op een landingspagina staat heeft geen voordeel voor je bedrijf. De landingspagina is de perfecte plek voor al je online promoties.
  7. Bedanken de bezoeker nadat deze de actie heeft gemaakt. Niet alleen uit beleefdheid, maar ook om de bezoeker te laten weten dat ze het aanmeldingsproces hebben afgerond.
  8. Zorgen voor een springplank naar andere marketing kanalen. De bezoeker is blijkbaar op zoek naar de informatie die jij te bieden hebt. Waarom dan geen links naar je profielen op social media of de e-mail nieuwsbrief?

Er is geen twijfel over mogelijk dat we ons in een digitale wereld begeven. Werken aan een goede digitale marketing strategie is dan ook een van de beste investeringen die je momenteel kunt doen voor je bedrijf. Wanneer je verschillende digitale marketing tools gaat inzetten, is het gebruik van landingspagina’s een slimme keuze waar zowel jij als je klanten van zullen profiteren.

Interesse in een landingspagina?

Het antwoord op ‘wat is een landingspagina’ is nu zonneklaar en je bent overtuigd van het nut van een landingspagina. Ga ervoor! Kan je wel wat hulp gebruiken bij de ontwikkeling van je landingspagina? Reken dan op het deskundig advies van I Fix Your Design, de referentie in professioneel webdesign in Vlaams-Brabant. Neem snel contact op met I Fix Your Design. Dan staat jouw landingspagina binnenkort al online!

Ook interessant voor jou