Waarom een nieuwbrief? Uitgelegd door I Fix Your Design

Waarom een nieuwsbrief voor je bedrijf? 7 goede redenen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Ontdek waarom een nieuwsbrief voor je bedrijf een absolute meerwaarde heeft. Een e-mail nieuwsbrief is een geweldige manier om contact te leggen met jouw klanten en de verkopen te verhogen. Als je nieuwsbrieven effectief genoeg zijn kunnen ze absoluut een positieve invloed hebben op je bedrijf.

Het is vandaag de dag erg gemakkelijk om contact te onderhouden met je klanten. We hebben social media en zo zijn er nog  tal van manieren. Toch vergeten veel bedrijven de kracht van e-mail als marketingkanaal. Opmerkelijk, want de meeste volwassenen controleren hun e-mail toch zeker regelmatig. In ieder geval veel vaker dan dat ze online winkelen of rondhangen op sociale media.

Ben je er nog niet over uit of je tijd en moeite in het sturen van nieuwsbrieven wilt steken, lees dan verder om uit te vinden welke voordelen e-mail marketing heeft voor jouw onderneming.

Hieronder lees je de beste redenen om ook nieuwsbrieven te versturen. Bovendien geven we ook meteen wat handige tips die je kunt toepassen om de e-mails nog effectiever te maken.

1.   Opbouwen van een relatie met klanten

Je zult eerst moeten werken aan een goede relatie met de klant. Deze relatie moet gebaseerd zijn op vertrouwen en de klant moet een bepaald gevoel bij je bedrijf hebben. Je kunt dus niet onmiddellijk de aanval openen om iets te verkopen.

Wanneer je start met een e-mail nieuwsbrief is de eerste stap het opbouwen van een goede lijst met e-mailadressen. Het eerste bericht dat je stuurt hoeft niet gericht te zijn op verkoop. Je kunt beginnen met wat algemene informatie rondom het bedrijf en dat waar je voor staat. Het beste kun je ervoor zorgen dat de lezer eerst je bedrijf goed leert kennen. Hierdoor zijn ze later sneller geneigd om voor jouw product of diensten te kiezen.

2.   Onderhouden van de klantrelatie

Zodra je eenmaal een goede band met de lezers van je nieuwsbrief hebt opgebouwd, is het belangrijk dat je zeker niet vergeet om de band met de klant ook te onderhouden. De gemakkelijkste en ook de voordeligste manier is door ze een maandelijkse nieuwsbrief toe te sturen. Je kunt ze op de hoogte houden van bijvoorbeeld nieuwe promoties, uitverkopen, nieuwe producten, prijsvragen en meer van dat soort dingen.

Het is belangrijk dat je oplet niet teveel voor de lezer irrelevante informatie te sturen, want dat kan nogal als storend worden ervaren. Je kunt daarom de klantenlijst opdelen in verschillende groepen, in marketingtermen segmentatie, om iedere groep een bericht te sturen dat past bij hun behoeften en voorkeuren.

3.   Word bekend als een expert in je vakgebied

Op je website claimen dat je kennis en ervaring hebt is één ding. Maar je kunt het ook laten zien. In de nieuwsbrief kun je uitleggen hoe je een probleem hebt opgelost, je kunt de laatste trends en ontwikkelingen toelichten en je kunt aan de lezer duidelijk maken hoe ze met jouw producten of service tijd of geld kunnen besparen. Hoe meer kennis je deelt, hoe meer de nieuwsbrief een uithangbord van jouw expertise zal worden. Je zult niemand meer hoeven uitleggen dat je de expert bent, want je nieuwsbrief spreekt boekdelen.

4.   Meer verkeer naar je website en sociale media

Een e-mail nieuwsbrief is de gemakkelijkste en goedkoopste manier om meer bezoekers op je website te krijgen. De kans dat een mogelijke klant zijn of haar e-mail leest voordat zoekt bij Google is aanwezig. Hoe meer routes er naar je website zijn, hoe groter de kans is op een verkoop.

Bovendien dragen de bezoekers die via een e-mail op je website komen ook nog eens bij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Hoe meer bezoekers op de website, hoe hoger je in de Google zoekresultaten terecht zal komen. Toevoegen van sociale media knoppen in je nieuwsbrief zorgen ervoor dat je lezers je ook op andere manieren kunnen volgen.

5.   Voordelige vorm van marketing

Vrijwel iedere andere vorm van adverteren en verkopen is relatief kostbaar. Het sturen van een e-mail nieuwsbrief is dat zeker niet. Bij deze vorm van marketing kun je veel klanten in een keer bereiken en je kunt er ook nog eens zeker van zijn dat ze allemaal je bericht hebben ontvangen. E-mail marketing werkt écht.

Het sturen van een nieuwsbrief is niet alleen enorm effectief, het is ook nog eens enorm rendabel. Uit een onderzoek door Statista is naar voren gekomen dat voor iedere geïnvesteerde euro er gemiddeld 44 euro terug wordt verdiend. Een gegeven dat voor zich spreekt. E-mailmarketing is dus niet alleen enorm goedkoop, het levert ook nog eens ontzettend veel op.

[statista-roi-emailmarketing.png]

Waarom een nieuwsbrief? ROI Emailmarketing

6.   Maak jezelf zichtbaarder

Je denkt misschien dat mensen weten wie je bent en wat je als bedrijf precies doet, maar dat is hoogst waarschijnlijk niet het geval. Er is zelfs een grote kans dat mensen niet eens weten dat je bedrijf bestaat. Misschien hebben ze wel van je gehoord, maar denken ze dat je maar één dienst levert – ondanks dat je misschien een heel gamma aan diensten kan leveren. Of wellicht denken ze dat je iets heel anders doet.

In ieder geval kan e-mail marketing je bedrijf veel zichtbaarder maken en de ontvangers van de e-mail duidelijk maken wie je bent en wat je precies doet.

7.   Betere verkopen

Net zoals andere succesvolle bedrijven zul je af en toe een nieuw product gaan verkopen of een nieuwe dienst gaan bieden. Als je klanten van het bestaan niets afweten, zal dat de verkopen niet vooruit helpen. Een nieuwsbrief biedt je de mogelijkheid om je zowel je huidige klanten als potentiële klanten te informeren en up-to-date te houden rondom jouw producten en diensten.

Op deze manier zullen, als de klant loyaal is, de verkoopresultaten veel beter zijn. Bovendien leveren de analytische gegevens – afkomstig uit de software voor e-mail marketing – een schat aan informatie op. Deze informatie kan je later helpen om je online marketing activiteiten verder te optimaliseren.

Samenvatting waarom een nieuwsbrief een must is

Alleen jij als ondernemer weet wat het juiste is voor jouw bedrijf, maar bijblijven met de trends is een absolute must in dit digitale tijdperk. Wanneer jouw concurrenten een e-mail nieuwsbrief naar hun klanten sturen – en daarmee bouwen aan een sterke relatie – dan zul je datzelfde moeten doen om relevant te blijven.

De nieuwsbrief kan op maat worden gemaakt om bepaalde soorten klanten te bereiken en je kunt je resultaten analyseren en bijsturen. En allemaal ook nog eens op een voordelige en efficiënte manier.

Het is erg gemakkelijk om achterover te gaan zitten en denken dat een aantal posts op sociale media genoeg is om een verkoop te sluiten. In de praktijk is er voor klanten zo enorm veel informatie beschikbaar. Klanten willen echt zeker weten dat jouw product is wat ze zoeken. Door iedere week, tweewekelijks of iedere maand een e-mail van jouw bedrijf te ontvangen zullen ze een connectie met je hebben en eerder zaken met je willen doen.

Is het voor jou duidelijk waarom een nieuwsbrief een must is en wil je graag snel aan de slag gaan met een nieuwsbrief? Maar weet je niet goed hoe er aan te beginnen? Neem dan snel contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email