Waarom een blog in 2021 nog steeds relevant is

Waarom een blog in 2021 nog steeds relevant is

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Een blog bestaat al sinds 1994. Het woord blog is de afkorting van weblog en het woord weblog is dan weer samentrekking van web(site) en loggen (notities bijhouden). In het begin waren blogs een soort online dagboeken van individuen. Ondertussen zijn blogs geëvolueerd naar een nuttige tool voor bedrijven.

Nu stel je jezelf misschien de vraag, waarom een blog? Waarom zou ik een blog voor mijn bedrijf starten? En is een blog wel nog relevant in 2021?

Waarom een blog starten in 2021?

Er lijken elke dag weer nieuwe hippe manieren bij te komen om je bedrijf in de kijker te zetten. YouTube, Facebook en Instagram ken je waarschijnlijk al. En net nu ben je bijna over de streep bent om daarmee te starten, staan er al weer nieuwe spelers die aan je mouw te trekken: TikTok, Clubhouse en Discord.

Tussen al die hippe apps lijkt een blog wat ouderwets. Heeft het wel zin om te starten met een blog? Het antwoord is: ja!

Wat is een blog? 

Maar laten we beginnen bij het begin. Wat in een blog? Een blog is een website of een gedeelte van een website dat regelmatig wordt bijgewerkt met inhoud. Deze inhoud worden blogposts of artikels genoemd.

Over het algemeen wordt een blog gebruikt om een bepaald thema (of meerdere thema’s, of zelfs een niche) aan te bespreken.

De gepubliceerde artikelen worden in chronologische volgorde gepresenteerd van recent naar oud. Op blogs kunnen eventueel reacties geplaatst worden. De eigenaar van de blog kan kiezen of reageren mogelijk is of niet.

Er zijn veel soorten weblogs in 2021: journalistiek blog, bedrijfsblog, persoonlijk blog, kennisblog, educatief blog, modeblog, reisblog of zelfs literair blog. En natuurlijk ook de bedrijfsblog! Waarom een blog voor je bedrijf interessant is, ontdek je in het volgende stukje.

Waarom een blog voor je bedrijf starten? 

Een blog zorgt ervoor dat je website in leven blijft. Elk dag worden er nieuwe websites gelanceerd die nadien nooit meer geupdated worden. Zo’n websites lopen stof te vergaren en worden door zowel bezoekers als Google als saai gezien.

Met een blog biedt je regelmatig nieuw inhoud aan. Hierdoor blijft je website ook interessant voor terugkerende bezoekers.

Een blog voor je bedrijf is ook een manier om de band met je (potentiële) klanten op een minder formele manier op te bouwen dan via een statische pagina op je website. De toon is over het algemeen meer ontspannen. Je krijgt ook de kans om zaken toe lichten die niet onmiddellijk een plaatsje hebben op je gewone website.

De blog van je bedrijf kan een onderdeel zijn van een veel grotere webmarketingstrategie om je bedrijf te promoten. Want je kan de inhoud van je blog delen via verschillende social media zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Pinterest. En bezoekers op je social media klikken daar dan weer door naar je blog.

Ook zoekmachines zoals Google en Bing houden van blogs. Een website met een blog die vaak wordt bijgewerkt, scoort een pak beter in Google. Want Google vindt een website die vaak nieuwe inhoud publiceert, interessanter dan een website waar al maanden of zelfs jaren niet meer naar is omgekeken.

Wat is een blogpost? 

Een blogpost is een artikel dat door de auteur op een blog is geplaatst. Blogberichten worden meestal in antecchronologische volgorde weergegeven. Ze zijn geclassificeerd op auteur of op categorie (ook wel labels en tags genoemd).

Hoe schrijf je een blogpost? 

Het schrijven van een blogpost bestaat uit het kiezen van een relevant onderwerp, dat te maken heeft met je bedrijf. Schijf het artikel op een manier die past bij de stijl van je bedrijf.

De schrijfstijl is afhankelijk van de diensten die je bedrijf aanbiedt. Is je doelpubliek een eerder serieus publiek, hanteer dan de u-vorm en houdt het zakelijk. Mag het wat losser? Gebruik de je-vorm en stop er al eens een grapje in.

Hoe schrijf je een SEO-artikel op een blog? 

SEO is de afkorting  van het Engelstalige ‘search engine optimisation’, in het Nederlands zoekmachineoptimalistie. Of beter gezegd, hoe schrijf je blogpost zodat het goed scoort in zoekmachines zoals Google.

Hierbij vind enkele tips om je blogpost te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Bepaal het onderwerp en het bijhorende trefwoord.
    Stel, je bent een schrijnwerker bent en je wil een blogpost schrijven over kasten. Dan is het interessant om specifieker te zijn en gebruik te maken van trefwoord ‘ingemaakte kasten op maat’ zijn. Dat gaat veel beter scoren dan het algemene trefwoord ‘kasten’.
  • Zorg voor een aantrekkelijke de titel van je blogpost met daarin je trefwoord verwerkt.
  • Lange, gestructureerde artikels die linken naar andere websites worden als meer relevant beschouwd door Google.
  • Voeg ook intern links toe aan je website
  • Voeg afbeeldingen toe en zet je trefwoord in de beschrijving en alt (beschrijvende) tekst van de afbeelding.

Wat is de ideale lengte voor een blogpost? 

Korte blogposts bevatten liefst minimaal 3.500 tekens (of tekens).

Lange artikelen moeten meer dan 1000 woorden bevatten. Voor een maximale impact, schrijf je 2.000 tot 2.500 woorden.

Vandaag is voor zoekmachines kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Als je moet kiezen, geef dan de voorkeur aan minder blogposts maar sterkere blogpost.

Wat heeft het voor zin om een blog te starten voor organisch verkeer? 

Organisch verkeer zijn de bezoeken die je website ontvangt via een zoekmachine. Op een zakelijke website of webshop helpt een blog om meer organisch verkeer aan te trekken. Je blog wordt dan een spreekbuis voor je zaak, zodat je jouw producten, diensten en nieuws aan de man kan brengen.

Waarom Een blog bij I Fix Your Design?

Bij I Fix Your Design weten we wat de meerwaarde van een blog is. Daarom is een blog één van de opties die wij aanbieden bij elke website en webshop.

Wij zetten de blog technisch voor jou en ontwerpen de lay-out, zodat jij enkel nog maar moet schrijven. Heb je ook ondersteuning nodig bij het schrijven? Ook daarvoor kan je bij onze ervaring copywriters terecht.

Wil je meer weten? Neem dan snel contact met ons op!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email