Organisch of betaald verkeer? I Fix Your Design legt het verschil uit

Organisch of betaald verkeer: wat is beter?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Organisch of betaald verkeer? Tot op de dag vandaag is nog steeds de grote vraag: wat is is beter; zorgen voor organisch verkeer naar je website of bezoekers via een betaalde advertentie naar je site krijgen. Het is regelmatig onderwerp van discussie tussen online marketeers sinds zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine marketing (SEM) onderdeel werden van digitale marketing.

De waarheid is dat geen van beide het beste is. Organisch verkeer en ook het betaalde verkeer naar je website hebben allebei zo hun eigen voordelen en nadelen wanneer het aankomt op het optimaliseren van je webpagina. Welke van de twee opties je de voorkeur zou moeten geven hangt dan ook helemaal af van je eigen marketing en sales doelstellingen.

organisch of betaald verkeer, wat is het verschil?

Het verschil tussen betaald en organisch verkeer laat zich redelijk eenvoudig uitleggen.

Hebben we het over organisch verkeer, dan bedoelen we daarmee het aantal websitebezoekers dat voortkomt uit de zoekresultaten, zonder dat je daarvoor hebt betaald. Wanneer iemand op jouw website komt, via bijvoorbeeld Google of Bing, omdat jouw link in de zoekresultaten tevoorschijn komt dan beschouwen we dat als organisch verkeer. Op lange termijn werkt organisch verkeer het beste voor sites die hun online aanwezigheid willen verbeteren.

Bij betaald verkeer bedelen we dus de bezoekers die via een betaalde advertentie op een zoekmachine of een andere website terecht komt op jouw pagina. Door te adverteren kun je zorgen dat je goed zichtbaar bent in de zoekmachines, maar iedere keer dat een gebruiker op jouw link klikt zul je ervoor moeten betalen.

Wanneer we het bovenstaande samenvatten is organisch verkeer dus beter voor lange termijn SEO, terwijl betaalde traffic ideaal is om zo goed als direct te zorgen voor meer online zichtbaarheid. Een combinatie van zowel organisch als betaald verkeer zorgt dus voor de beste resultaten.

Wil je beginnen dan zul je eerst een goede SEO-strategie moeten opzetten om je te kunnen richten op het laten groeien van organisch verkeer en tegelijkertijd zet je betaalde SEA-advertentiecampagnes op. Zo kun je op de lange termijn profiteren, maar toch snel zorgen voor groei.

Hoe kun je zorgen voor meer organisch verkeer

1. Bloggen

Bij organisch verkeer draait het allemaal om het opbouwen van je website. Een van de eenvoudigste manieren om dat te doen is door te beginnen met een blog. Je kunt artikelen schrijven en ze op je website plaatsen om daarmee meer bezoekers naar je website te trekken. Door te bloggen zorg je ook voor meer autoriteit in je niche, want je laat aan je bezoekers en potentiële klanten zien dat je kennis van zaken hebt.

Bloggen is een goede content marketing strategie waar je als bedrijf op de lange termijn zeker van zult profiteren. Schrijf goede informatieve blogs, gericht op je doelgroep en wek de interesse van de lezer met boeiende informatie die in lijn ligt met je vakgebied.

2. Verwerk keywords in je content

Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruik van keywords. Gebruik de zoekwoorden waarop potentiële klanten zoeken in je eigen voordeel door ze te verwerken in de teksten op je website. Gebruik de keywords in titels, tussenkopjes, artikelen etc.

Websites die de keywords op een efficiënte manier inzetten zullen hoger in de resultaten van de zoekmachines worden geplaatst. Zorg dus voor een goed zoekwoorden onderzoek en probeer keywords te vinden die gelinkt zijn aan je product of dienst. Je kunt daarmee zorgen dat al die belangrijke zoekwoorden kunnen worden verwerkt in de content van je website.

Zorg er wel voor dat je deze zoekwoorden op een natuurlijke manier opneemt in je teksten. Let ook speciaal op de zogenaamde long-tail keywords die wat minder populair zijn. Deze kunnen je namelijk goed helpen om een nichepubliek te bereiken en zo je SEO score te verbeteren.

3. Gebruik interne links

Een interne link is een hyperlink die je kunt gebruiken op een pagina. Met een interne link kun je lezers doorverwijzen naar andere relevante content op je website. Door in iedere tekst een paar links te plaatsen naar ander website pagina´s kun je zorgen voor een goede interne linkstructuur.  Interne links zijn een makkelijke toe te passen en bovendien een effectieve SEO-strategie.

Hoe kun je zorgen voor betaald verkeer naar je website

1. Social Media Marketing

Grote sociale netwerken zoals Facebook, Instagram en Pinterest zijn niet alleen perfect voor het opbouwen van organisch verkeer, maar ook nog eens heel geschikt om snel veel bezoekers op je website te krijgen. Door te werken met betaalde advertenties kun je jouw doelgroep bereiken op sociale media. Met betaald verkeer kun je zorgen voor een mooie toename van de conversieratio.

2. Pay-per-click marketing

Door gebruik te maken van Pay per click (PPC) campagnes kun je direct zorgen voor online zichtbaarheid. Je kunt betaalde advertenties laten weergeven in bijvoorbeeld Google om je doelgroep direct te bereiken. Gebruik belangrijke keywords en je website kan meteen gevonden worden in de zoekresultaten.

3.  Promotie door influencers

Overweeg om social media-influencers met het potentie om je bereik te vergroten en om in contact te komen met potentiële klanten. Influencers kunnen je producten of service promoten aan een groter publiek.

Organisch of betaald verkeer: conclusie

Zo komen we tot de conclusie van organisch of betaald verkeer. Je kunt het aantal bezoekers op je website vergroten op verschillende manieren. Het beste resultaat verkrijg je door direct te beginnen met het opbouwen van een website. Door te gaan bloggen kun je op de lange termijn werken aan een stroom aan gratis bezoekers op je website. Het streven is dus altijd om te zorgen voor zoveel mogelijk organische traffic naar je website. Wil je echter op korte termijn resultaat zien, en niet wachten tot je website content wordt opgepikt door de zoekmachines?

Start dan met betaalde advertenties in de zoekmachines of op social media.

Toch zit er ook een nadeel aan een betaalde campagne. Zodra een betaalde campagne stopt, stopt ook de stroom aan bezoekers, terwijl wanneer je bouwt aan een goede website met interessante content dan zal deze zorgen voor een continue stroom van organische bezoekers. Het streven moet altijd zijn om te zoeken naar een goede balans tussen organisch en betaalde bezoekers op je website.

Ondersteuning nodig met organisch of betaald verkeer?

Wil je graag meer advies over organisch of betaald verkeer? Neem dan contact op met I Fix Your Design en wij helpen je graag verder.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email