Meertalige website - I Fix Your Design - Professioneel Webdesign

Een meertalige website, heeft het zin voor mijn bedrijf?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Heb jij al een meertalige website? Internet kent geen grenzen en om die reden alleen al zou je website in meerdere talen beschikbaar moeten zijn. Helemaal in ons eigen meertalige België is het aan te raden om te zorgen dat de website in meerdere talen wordt aangeboden.

Wanneer je met het bedrijf zowel Nederlandstalige als Franstalige klanten hebt dan moet je website zeker meertalig zijn. Europese binnengrenzen zijn steeds verder aan het vervagen, de kans is dus groot dat mensen in Duitsland of Engelstaligen geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Dan is het een absoluut voordeel wanneer zij op jouw site kunnen navigeren in hun eigen taal.

Het is dus eigenlijk niet direct de vraag óf je jouw website in meerdere talen beschikbaar zou moeten hebben, maar de vraag is hoe je dit zo efficiënt mogelijk kunt doen. In dit artikel leggen we je puntsgewijs uit wat de voordelen van een meertalige website voor je bedrijf zijn.

Vergroot het bereik van je website

De eerste en ook meest belangrijke reden om een meertalige website op te zetten is dat je zo je hiermee je bereik kunt vergroten en dus een veel breder publiek kunt aanspreken. Waarom zou je je beperken tot slechts een doelgroep als je ook meerdere groepen consumenten tegelijk kunt bereiken?

Zestig procent van de ruim 11 miljoen inwoners in België heeft het Nederlands als moedertaal. De rest dus Frans. Je kunt het bereik van je website aanzienlijk vergroten wanneer je zorgt dat jouw website ook beschikbaar is in het Frans. En dan hebben we het alleen nog maar over het bereiken van Belgische consumenten.

In de rest van Europa is Engels de meest gesproken tweede taal. Ruim 38% van de inwoners uit de EU (het VK en Ierland uitgezonderd) geeft aan dat ze het Engels voldoende beheersen om een gesprek te kunnen voeren. Wanneer je bedrijf het toelaat ligt het toevoegen van deze taal ligt dus ook voor de hand.

Optimaliseren van SEO

Het succes van een online business hangt voor een groot deel af van de positie in de zoekmachines vergeleken met de concurrentie. Wanneer de meertalige website goed is opgezet zal de meertalige content er voor zorgen dat de pagina door Google als relevanter voor de bezoeker wordt geschat en zal deze dus hoger in de zoekresultaten komen.

Laat zien dat je de klant centraal stelt

Bedrijven met een website in meerdere talen laten zien de klant centraal te stellen. Dit zorgt voor een versterking van het brand imago bij de doelgroep. Het zit namelijk in onze menselijke aard dat we ons graag gewaardeerd voelen en zoeken naar bevestiging.

Door het aanbieden van kwalitatieve content in de moedertaal van de bezoeker zal je merk in aanzien stijgen en zal jouw dienst of product de voorkeur krijgen boven die van de concurrent. Bezoekers zullen meer tijd doorbrengen op jouw site, meer content tot zich nemen met als ultieme einddoel dat ze meer geld zullen spenderen aan jouw producten of diensten.

Bouw aan vertrouwen

Dit voordeel en niet te onderschatten reden om te kiezen voor een meertalige website gaat hand in hand met de vorige genoemde reden. Door het laten zien dat je de klant respecteert en waardeert kun je bouwen aan een langetermijnrelatie tussen het merk en de volgers.

Het voeren van meerdere talen op je website is niet alleen een teken van respect. Het is voor bezoekers ook nog eens veel vertrouwder om artikelen te lezen en producten te ontdekken in hun eigen taal. Op die manier zullen er voor hen namelijk geen verrassingen, de kans dat ze overgaan tot aanschaf zal enorm toenemen.

Begrijp culturele verschillen

Hoe meer je weet van een bepaalde markt, hoe beter je het kunt benaderen. Wanneer je een meertalige website opzet zul je je eerst goed moeten verdiepen in lokale cultuur en gebruiken. Je zult de verschillen moeten kennen om te zorgen voor een eindproduct dat over de (taal) grens kan scoren.

Wanneer je meer te weten komt over het buitenland kan dat verrassende inzichten opleveren. Deze kun je gebruiken om het product of dienst te optimaliseren voor iedere individuele afzetmarkt. Je zult bijvoorbeeld ervaren dat andere culturen sommige kleuren anders interpreteren, waardoor je misschien je huisstijl voor bepaalde regio´s zal moeten aanpassen.

Blijf de concurrentie voor

De markt waarin je actief bent is waarschijnlijk verzadigd met allerlei bedrijven die ook op zoek zijn naar bestaansrecht. Wanneer je de doelgroep wilt imponeren en de concurrentie een stap voor wilt blijven is een meertalige website misschien wel dé manier om dit te voor elkaar te krijgen. Ja, het zal zeker wat tijd en moeite kosten. Maar het zorgt er wel voor dat je met kop en schouders boven de rest uit kunt steken.

Kosten effectieve vorm van marketing

Een website is de hoeksteen van ieder modern bedrijf. Het is de plaats waar je jouw producten kunt presenteren en waar je boeiende content kunt plaatsen. Content die de bezoekers aanspoort om verder te lezen en meer tijd door te brengen op jouw website.

Het allerbeste daaraan is dat content marketing aanzienlijk minder kost dan traditionele vormen van marketing, maar juist een veelvoud aan leads op kan leveren. Met dit in je achterhoofd is het een zeer goed idee om snel te starten met een meertalige website. Het zorgt ervoor dat je weer een stapje dichter bij je publiek komt en tegelijkertijd neemt het aantal mensen dat je boodschap bereikt toe.

Perfect voor lokale zoekopdrachten

Heb je een bedrijf dat ook over de grens actief is – en je dus feitelijk internationaal zaken doet – dan kan een meertalige website je helpen om je plek in de lokale zoekopdrachten een flinke boost te geven. Veel mensen zoeken tegenwoordig met de “dicht bij” zoekfunctie. Je stelt ze dus in staat je veel gemakkelijker te vinden wanneer ze je kunnen Googelen met een zoekopdracht in hun eigen taal.

Conclusie

Denk niet op voorhand dat het maken van een meertalige website te ingewikkeld is. Het klopt dat het redelijk wat tijd kost en het hele proces kan soms een uitdaging zijn. Toch zijn er vele voordelen te noemen. Een meertalige website kan je bedrijf naar een hoger niveau tillen.

We hebben in dit artikel een aantal voordelen benoemd. Hou ze in gedachten bij je overwegingen en wees vooral niet bang om te kiezen voor een nieuwe meertalige website. Deze kan je namelijk meer opleveren dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Starten met een meertalige website

Wil je graag aan de slag met een meertalige website? Schakel de hulp in van I Fix Your Design, een professioneel webdesign bureau. Neem snel contact met ons op en dan staat jouw meertalige website binnenkort al online.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email