Hoe kan ik aan de slag met Mailchimp? [2021 tutorial]

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

E-mail blijft nog altijd een van de meest effectieve marketing tools. Deze vorm van direct marketing is namelijk van groot belang om alle ruis op het internet te kunnen omzeilen en je klant rechtstreeks te bereiken.

Er zijn veel aanbieders van software voor e-mail marketing, waaronder Mailchimp. Deze dienst is zeer populair onder kleine bedrijven en bloggers, maar er zijn ook genoeg grote ondernemingen die gebruik maken van dit e-mail marketing pakket. Wanneer je net start met e-mail marketing, zijn de Mailchimp kosten ook nog eens zeer aantrekkelijk; je kunt namelijk gratis starten.

We zullen in deze blog antwoord geven op de vraag hoe Mailchimp werkt en hoe je snel kan starten met e-mail marketing.

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

Starten met Mailchimp voor e-mailmarketing

De eerste stap is het aanmaken van een account bij Mailchimp. Ga naar hun website en klik rechtsbovenin op de blauwe knop om je aan te melden als gebruiker. Vul vervolgens een gebruikersnaam, e-mailadres en een wachtwoord in en klik op de ‘Sign up’ knop. Controleer daarna je e-mail op de bevestigingsmail. Klik in deze e-mail op de knop om je Mailchimp account te activeren.

Je krijgt nu een keuzescherm waarin je kunt aangeven welk abonnement je wilt. De Mailchimp kosten zijn afhankelijk van het aantal e-mail adressen dat je op je mailinglijst hebt. Ga je net starten met e-mail marketing, dan kies je het beste voor de gratis Mailchimp optie. Je kunt dan tot 2000 adressen op je mailinglijst hebben. In de volgende schermen geef je informatie over je bedrijf, of je al een lijst met ontvangers hebt en wat voor soort bedrijf je hebt. Vul waar mogelijk de velden in en rond af.

Je zult daarna terechtkomen op het Mailchimp dashboard.

Lijst met e-mail adressen naar Mailchimp

Heb je al een lijst met e-mailadressen? Bijvoorbeeld in je CRM of misschien in een spreadsheet, dan kun je deze e-mailadressen  overzetten naar Mailchimp. Klik daarvoor op de knop ‘Import Your Contacts. Je kunt daarna kiezen om een CSV-bestand te uploaden naar Mailchimp of je kunt de inhoud van de sheet meteen kopieren-plakken.

Je Mailchimp mailinglijst laten groeien.

Iedere e-mail marketing specialist zegt het: een goede mailinglijst is goud waard. Om zoveel mogelijk de vruchten te plukken van het gebruik van e-mail marketing, moeten we zorgen dat de lijst met ontvangers groeit. Een van de grootste Mailchimp voordelen is dat deze software vergaande integratie met diverse andere platformen heeft. Je kunt Mailchimp gemakkelijk koppelen aan je WordPress website, maar ook aan Facebook.  Je kunt simpel een formulier maken waarmee mensen zich kunnen aanmelden voor jouw maillijst. Klik daarvoor op de knop ‘ Integrations’, in de balk aan de linkerkant.

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

Om een formulier voor jouw website aan te maken kies je voor ‘Custom Website’. Heb je een WordPress site, dan kies je vanzelfsprekend voor de gelijknamige optie. Vul het adres van je website in en klik op ‘Get Code’. De daarop volgende code kun je kopiëren en in de broncode van je website gebruiken waarmee een pop-up zal openen waarmee bezoekers zich kunnen aanmelden op jouw mailinglijst.

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

Mailchimp campagne opzetten

Met Mailchimp kun je automatisch e-mails versturen. Je zult daarvoor wel eerst een e-mail campagne moeten opzetten. Klik daarvoor in de menubalk aan de linkerkant op ‘Campaigns’. In het daarop volgende scherm klik je rechtsbovenin op de knop ‘ Create Campaign’.

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

Hierna biedt Mailchimp je verschillende mogelijkheden. We willen in deze Mailchimp tutorial je kort de mogelijkheden laten zien, dus we kiezen nu voor een eenvoudige e-mail, waarna je kunt kiezen uit drie soort e-mails: ‘regular’, ‘automated’ en ‘plain-text’. Door te kiezen voor ‘automated’  kun je een automatische e-mail marketing campagne opzetten. Bij een bepaalde trigger; een bestelling, een verjaardag, na een bepaalde periode etc., kun je met Mailchimp automatisch een marketing e-mail versturen.

De andere twee opties zijn ‘regular’ en ‘plain-text’, spreken wellicht een beetje voor zich. Bij ‘regular’ kun je jouw e-mails voorzien van een geavanceerde opmaak, terwijl de andere beperkt is tot platte tekst. Beide hebben hun voor- en nadelen, welke je kiest hangt van je doelstellingen af.

We kiezen in dit geval voor ‘regular’. Vul de naam van je campagne in en klik op de knop om te beginnen.

Voordat we een e-mail kunnen versturen zul je deze vanzelfsprekend eerst moeten maken. Mailchimp wil weten aan wie de e-mail moet worden gestuurd, van wie de e-mail afkomstig is, wat er in de onderwerpregel van de e-mail moet staan en natuurlijk wat de feitelijke inhoud is. In het scherm dat je nu voor je hebt kun je deze dingen instellen. Zodra je de ‘To’, ‘From’ en ‘Subject’ hebt ingevoerd kunnen we door naar het opmaken van de email. Klik daarvoor op ‘Design e-mail’.

Mailchimp - Tutorial door I Fix Your Design

Je marketing e-mail opmaken

Mailchimp biedt je een goede editor met een groot aantal zeer geschikte lay-outs en thema’s om jouw marketing e-mails mooi op te kunnen maken. Kies een lay-out waarvan je denkt dat die bij het doel van je e-mail past. Je kunt de e-mail later helemaal nog naar eigen wens stylen.

Je kunt teksten, afbeeldingen, sociale media knoppen, footers, horizontale lijnen enzovoorts, maar ook aangepaste kleuren gebruiken om te zorgen dat dat de mails helemaal bij de huisstijl van jouw bedrijf passen.

Alles naar wens? Klik rechtsboven op ‘Continue’.

We zijn nu klaar om deze e-mail te versturen. Je kunt ervoor kiezen om de e-mail nu gelijk te versturen door op de knop ‘Send’  te klikken. Door te kiezen voor ‘Schedule’ kun je een specifieke dag en tijdstip instellen waarop de e-mail zal worden verzonden. Met een gratis Mailchimp account heb je slechts de mogelijk om de mail meteen te versturen.

De volgende stap

Je bent nu in staat om zelf een Mailchimp campagne op te zetten. De volgende stap is het monitoren van het resultaat van je online marketing acties.

Onder het kopje ‘Reports’ kun je zien hoeveel mensen je mails hebben gelezen, op je links hebben geklikt en nog veel meer. Het geeft je een indruk van de content waar je abonnees in zijn geïnteresseerd, zodat je toekomstige marketing e-mails nog veel gerichter kunt opstellen om de kunnen blijven werken aan een steeds beter resultaat.

Mailchimp voor effectieve online marketing

E-mail is een belangrijke tool voor iedereen die online zaken doet en Mailchimp is daarvoor een zeer aantrekkelijke optie. Los van het feit dat het een goedkope mogelijkheid is, is Mailchimp ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk. Je zet ongelofelijk snel een goed lopende e-mail marketing campagnes op.

Ondersteuning nodig met Mailchimp?

Wil je snel aan de slag met Mailchimp maar heb je zelf niet de tijd of de vaardigheden? Schakel dan de hulp in van I Fix Your Design. Wij kunnen ondersteunen bij het aanmaken van je account, importeren van je mailinglijst en het opzetten van je mailcampagne op. Neem nu contact met ons op en dan start jij binnenkort met je eerste Mailchimp campagne!

Ook interessant voor jou