Waarom een huisstijl voor je website?

Waarom is een huisstijl voor je website belangrijk en hoe creëer je er een?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Heb je er wel eens over nagedacht dat de website moet worden afgestemd met je huisstijl? Weet je dat dit belangrijk is voor je branding? Veel experts vinden van wel. Branding is een ingewikkeld proces. Wanneer je de wereld kennis wilt laten maken met jouw merk dan zul je je eigen online aanwezigheid daarom eens aan een inspectie moeten onderwerpen.

Je huisstijl en consistentie

De menselijke psyche is boeiend. Een ding is inherent aan de manier waarop mensen denken en dat is onze drang naar consistentie. Er is zelfs een psychologische redenering voor. De theorie van cognitieve dissonantie gaat over de spanningen die iemand ervaart bij het ervaren tegenstrijdigheid. De hersenen willen nu eenmaal graag een bepaalde mate van consistentie bij alles wat we doen in het leven.

De gevolgen van onregelmatig gebruik van een huisstijl

Wanneer een websitebezoeker bepaalde elementen uit je huisstijl kent, zoals bijvoorbeeld een logo, dan verwachten ze deze ook tegen te komen in je andere marketing uitingen, zoals op de website. De bezoeker zoekt onbewust naar een bepaalde consistentie.

Als ze deze samenhang niet terugvinden, zorgt dat voor de deze cognitieve dissonantie. Er ontstaat twijfel en verwarring over dat wat ze al van je merk weten.

Het brein heeft de vervelende eigenschap alles te willen organiseren en ordenen om te zorgen dat alle informatie goed verwerkt kan worden. Het gevoel van dissonantie tussen twee verschillende stukjes informatie is zo sterk dat dit zorgt voor een sterke drang om weer terug te keren naar een staat van consistentie.

Het brein gaat daarom zelf ontbrekende stukken invullen om de botsende informatie te verwerken. Er zal een eigen waarheid worden bedacht.

Als je iets niet wilt is dat er dit soort dingen gebeuren in het hoofd van de klant. Je loopt hiermee namelijk het risico dat je de mogelijk toekomstige klant kwijtraakt in het moeilijke proces waarin we van een passant een klant willen maken.

Het is daarom belangrijk dat je de huisstijl steevast op dezelfde manier terug laat komen in al je marketinguitingen. Dus ook op de website.

Hoe creëer je een huisstijl voor de website

Er zijn een aantal manieren waarop je de branding en huisstijl kunt creëren. Een paar dingen die je kunt toepassen om te zorgen voor een online huisstijl:

  • Gebruik overal dezelfde kleuren. Door op internet dezelfde kleurstellingen te gebruiken als in je offline marketing uitingen kun je zorgen voor een goede online huisstijl. Je maakt in een oogopslag duidelijk dat het jouw merk betreft.
  • Zorg voor ongeveer hetzelfde beeldmateriaal. Door online dezelfde afbeeldingen en foto´s te gebruiken als dat je ook voor je andere marketinggerelateerde uitingen doet kun je mensen helpen begrijpen dat het jouw merk betreft en daarmee zorgen voor herkenbare branding. Je hoeft niet te zorgen dat de afbeeldingen exact hetzelfde zijn. Je kunt variëren met verschillende afmetingen en ze op verschillende plekken gebruiken. Dezelfde beelden steeds laten terugkomen zorgt ervoor dat mensen je merk sneller zullen herkennen.
  • Gebruik je logo verstandig. Het logo van je bedrijf is een van de belangrijkste onderdelen van je huisstijl. Zorg dus dat het een prominente plek krijgt op de website. Slim gebruik van je logo zorgt dat mensen je bedrijf direct herkennen.
  • Voorkom tegenstrijdige informatie. Wanneer je het ene bericht op je website plaatst, maar op een andere plek iets anders verkondigt dan zorgt dat voor verwarring bij de klanten. Ze kunnen daardoor moeite hebben om te begrijpen waar je als merk of bedrijf eigenlijk voor staat. Hou de informatie altijd simpel en zorg voor een goede consistentie bij het doorvoeren van je huisstijl.

Zorg voor eenzelfde icoon

Een tip die we je kunnen geven is dat je bij het doorvoeren van een huisstijl moet zorgen dat je ook op alle platformen hetzelfde icoon gebruikt. In veel gevallen is dit icoon een ronde afbeelding die je zelf kunt uploaden. Meestal is het een foto van jezelf of een logo. Wanneer je dit beeld op een consistente manier terug laat komen zal dit snel worden geassocieerd met je merk.

Gebruik dit icoon niet alleen op je website, maar ook op sociale media platformen. En dan bedoelen we niet alleen Twitter en Facebook, maar ook je Instagram account en Pinterest. Zelfs je Whatsapp kun je voorzien van dit icoon. Een huisstijl is alleen succesvol als mensen hem kunnen herkennen en dat gebeurt alleen wanneer je deze consequent gaat toepassen.

Omschrijf je bedrijf in 3-5 woorden

Daymond John is een bekende Amerikaanse ondernemer. Je kent hem misschien van het tv-programma Sharktank, maar hij is ook oprichter en CEO van kledingmerk FUBU. In een webinar voor ondernemers heeft hij aangegeven dat je pas je merk kun promoten wanneer je in een paar woorden kunt samenvatten wat je bedrijf precies doet. Voor mensen die een verscheidenheid aan diensten of producten aanbieden kan dit nogal een uitdaging zijn, toch zou iedereen in slechts een paar woorden moeten kunnen uitleggen wat ze precies doen.

Wanneer we dit terugplaatsen in het kader van de website huisstijl  dan kun je overwegen om deze woorden te gebruiken in een leus of slagzin of ze opnemen in je marketinguitingen. Klanten zullen het oppikken en op de lange termijn zul je er mogelijk voordeel uit halen.

Begin met je website

Ongeacht de manier waarop je marketing benadert, zorg ervoor dat je website altijd piekfijn in orde is. Wil je je huisstijl aanpassen, begin dan met de website.

Een goede webdesigner zal zorgen voor een website met een huisstijl die past bij je bedrijf en waarmee je de doelgroep kunt bereiken.

Het is daarvoor belangrijk dat eerst wordt gekeken naar je bedrijf en waar je merk precies voor staat. Daarna kan een website worden gemaakt die past bij je onderneming en waarop je verder kunt borduren.

Zodra website eenmaal online is kun je de huisstijl verder doorvoeren in andere vormen van marketing. Je kunt de huisstijl bijvoorbeeld gaan gebruiken op sociale media, let daarbij specifiek op het gebruik van het icoon. Een huisstijl is belangrijk, je daarom zorgen dat deze consistent wordt doorgevoerd in alle marketing uitingen, online én offline.

Ondersteuning nodig met je huisstijl?

Neem dan snel contact op met I Fix Your Design. I Fix Your Design is de referentie op vlak van webdesign in Vlaams-Brabant. Geniet net zoals vele andere zelfstandigen en KMO’s van de persoonlijke en snelle aanpak van I Fix Your Design.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email