Hoe kan ik online adverteren om mijn website in de kijker te zetten?

Hoe online adverteren uitgelegd door I Fix Your Design - Professioneel Webdesign

Alle bedrijven – groot of klein, die producten verkopen of diensten leveren – zijn in een bepaalde vorm aanwezig op internet. Uiteindelijk hebben ze allemaal hetzelfde doel: zoveel mogelijk volk bereiken met een zo klein mogelijke investering en daar zoveel mogelijk voordeel uit halen.

Er is een gemakkelijke manier om jezelf in de kijker te zetten bij zoveel mogelijk mensen die daar ook nog eens geïnteresseerd in zijn: online adverteren.

In tegenstelling tot de traditionele vormen van adverteren is online adverteren steeds meer bereikbaar voor ieder bedrijf en stelt het je in staat om snel, gemakkelijk, efficiënt en betaalbaar je doelgroep te bereiken.

Het grootste voordeel van online adverteren

Beeld je eens in dat je een aantrekkelijke etalage hebt in een van de beste winkelstraten ter wereld. Je bent 24 uur per dag open en dat 365 dagen per jaar. Min of meer is dat ook het geval met adverteren op internet. Je bent automatisch zichtbaar voor duizenden mensen die ook nog eens naar je op zoek zijn, maar niet wisten dat je bestond. Een goed opgezette online advertentie campagne zorgt ervoor dat je kansen op succes verveelvoudigen.

Dit is iets wat anderen natuurlijk ook is opgevallen. Met de online advertentie markt zijn miljarden euro´s gemoeid. Voor de beeldvorming, met de uitgaven aan online marketing was in 2020 alleen al in de VS ruim 109 miljard dollargemoeid en dit bedrag zal nog verder toenemen naar 151 miljard dollar in 2024. De uitgaven aan online adverteren zijn die van tv reclames al overstegen.

Belangrijkste reden daarvan is dat online adverteren ontzettend aantrekkelijk is. Je kunt uitstekend segmenteren en daardoor kun je iedere doelgroep bereiken die je wilt. Bovendien kun je dit allemaal heel efficiënt doen en alles is ook nog eens perfect meetbaar. Je kunt de prestaties van je campagnes in real time volgen en desnoods bijsturen.

De beste manieren om te online te adverteren

Adverteren bij zoekmachines

Een van de meest gebruikte manieren om online te adverteren is met zoekmachinemarketing, ook wel SEM (Search Engine Marketing) genaamd. En vanzelfsprekend is Google daarvoor het aangewezen medium. Je kunt bij hen gebruik maken van Google Ads.

Hoe online adverteren uitgelegd door I Fix Your Design - Professioneel Webdesign

Het grootste voordeel daarvan is dat je hoger in Google kunt komen door gebruik te maken van betaald adverteren. Op deze manier kun je producten, diensten adverteren. Gebruikers zullen je gemakkelijker kunnen vinden, want jouw advertenties worden weergegeven tussen de normale zoekresultaten.

Dit type adverteren werkt op basis van Pay per Click (PPC). Je betaalt alleen wanneer er is geklikt op je advertentie. Deze advertentie is naar wens te personaliseren en je kunt instellen hoeveel clicks je maximaal wilt hebben.

Zoekmachine adverteren is veel gebruik door adverteerders van wie het voornaamste doel is het krijgen van meer bezoekers en conversies op de website.

Adverteren op sociale media

Het zou nogal naïef zijn om anno 2021 de kracht van sociale media te onderschatten. Online adverteren kan ook op sociale media en is zeer effectief gebleken. De overgrote meerderheid van de sociale platformen biedt de mogelijkheid om te adverteren. We hebben het dan over het promoten van berichten, maar ook content creatie en advertentie campagnes. Facebook, Instagram. Twitter en LinkedIn, ze bieden allemaal mogelijkheden op dit vlak.

Door de grote berg gebruikersinformatie waar deze platformen over beschikken is het mogelijk om je doelgroep te segmenteren. Je kunt specifiek aangeven welke doelgroep je wilt bereiken en daardoor betere mogelijkheden om je doelen te bereiken.

Wil je goed aanwezig zijn op sociale media, bekender worden en meer verkeer naar je sociale media profielen krijgen dan is deze manier van online adverteren daarvoor zeer geschikt.

Hoe online adverteren uitgelegd door I Fix Your Design - Professioneel Webdesign

Banners

Banners zijn misschien wel de meest bekende vorm van online adverteren. Waarschijnlijk omdat ze de eerste vorm waren van advertenties op internet.

De banner zie je veel terug op strategische plekken op websites en ze komen voor in vele verschillende vormen en hoedanigheden. De gebruiker die erop klikt zal worden doorgelinkt naar een site naar keuze. Probleem van de banner is dat we er zo bekend mee zijn dat ze niet of nauwelijks meer opvallen. Voor het online adverteren kan daarom beter eerst naar andere opties, zoals Google Ads of social media worden gekeken.

Hoe online adverteren uitgelegd door I Fix Your Design - Professioneel Webdesign

De pop-up

Hoeveel pop-ups zul je al in je internet carrière hebben weggeklikt? Deze vorm van adverteren wordt over het algemeen als zeer storend ervaren. De pop-up is een openspringend venster, anders dan die waar je al naar aan het kijken was. Hoewel de methode is de begindagen van het internet nogal veel voorkwam, tegenwoordig is het een dikke nee.

Voor alle duidelijkheid, met de pop-up advertentie hebben we het niet over de populaire pop-up melding op je eigen website die vraagt of iemand zich gratis wil inschrijven of aanmelden voor een gratis mailinglijst.

Adverteren op blogs

Hiermee bedoelen we niet de advertenties die je tegenkomt op vrijwel alle blogs, want die vallen onder de noemer banners of Google advertenties. We doelen hier specifiek op een vorm van indirect adverteren, gedaan door storytelling en branded content: het maken van een advertentie rondom een ervaring, verhaal of review. Het betreft hier een nieuwe vorm van online adverteren. Weinig bedrijven zijn dus bekend met de mogelijkheden.

Bij deze manier van adverteren ga je de samenwerking aan met invloedrijke media of influencers binnen jouw vakgebied of expertise. Je betaalt ze om een artikel te schrijven waarop ze hun (positieve) ervaring met jouw producten of diensten uitspreken. We zeggen betalen, maar je zou ze ook je producten kunnen aanbieden of andere dingen waarvan ze zouden kunnen profiteren.

Wanneer je al weet welke blogs door jouw doelgroep worden gevolgd dan is deze manier van online adverteren zeer geschikt om meer traffic naar je website te krijgen.

Remarketing

Remarketing is een van de allerbeste manieren van online adverteren, zowel voor kleine als grote bedrijven. Het betreft hier niet echt een vorm van advertising, maar meer een zeer goede feature of tool die je de mogelijkheid biedt om gepersonaliseerde advertenties te maken die worden weergegeven aan gebruikers die je bezoeker al hebben bezocht, maar geen conversie hebben opgeleverd.

Deze optie kun je terugvinden in Google Ads en heeft een sterke focus op Return on Investment (ROI). Het is een optie die je pas moet overwegen als veel bezoekers afhaken zonder dat iets gekocht te hebben. Wees voorzichtig, want slecht ingezette remarketing kan nogal opdringerig overkomen. Met hulp van een expert in online adverteren, kan deze tool gelukkig goed worden geconfigureerd en rendabel worden ingezet.

Hierboven staan een aantal van de meest voorkomende vormen van adverteren op internet waarmee je meer traffic naar je website kunt genereren. Je kunt ze vanzelfsprekend allemaal met elkaar combineren om het gewenste resultaat te halen. Wil je al deze vormen van internet promotie meteen goed inzetten, laat je daarin dan ondersteunen door een online marketing expert.

Interesse?

Klaar om aan de slag te gaan met adverteren maar je kan wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op met I Fix Your Design. Reken op de hulp van een professioneel webdesign bureau om jouw website in de kijker te zetten.

Ook interessant voor jou