Hoe adverteren op Google [tutorial]

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Adverteren op Google is een vorm van zoekmachine marketing en bovendien een hele kosten effectieve manier van online promotie. Adverteren doe je namelijk op basis van het Pay-per-click (PPC) model. Google Ads helpt bedrijven om leads te genereren en meer sales te krijgen door hun advertenties weer te geven wanneer potentiële klanten op bepaalde zoekwoorden Googelen.

Wanneer je er de voorkeur aan geeft om zelf een Google Ads campagne op te zetten, dan leggen we je in dit artikel uit hoe je dit zelf kunt doen.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Stap 1: Inloggen bij de Google Ads manager en een nieuwe campagne maken.

Om te starten met adverteren op Google, moet je een nieuwe Google Ads campagne opzetten en zul je eerst moeten inloggen in de Google Ads manager. We gaan daarvoor naar ads.google.com en kunnen daar inloggen met onze gebruikelijke Google-inloggegevens. Eenmaal ingelogd klik je links in het menu op ‘campagnes´en daarna op ‘+’ om een nieuwe Ads campagne te starten.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Stap 2: Kies het doel van je advertentie

De eerste stap is het instellen van een marketing doelstelling voor je Google Ads campagne. Er zijn zes doelstellingen: sales, leads, websiteverkeer, product- en merkoverweging, merkbekendheid, app-promotie en lokale winkelbezoeken en promoties. Kies jouw doel om te adverteren op Google.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Nadat je een doel hebt gekozen, zal je worden gevraagd naar het soort campagnetype. Kies voor ‘Zoeken’ om tekstadvertenties te maken die in de Google zoekresultaten worden weergegeven.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Stap 3: Campagnenaam en netwerken kiezen

In het scherm dat volgt kun je een campagnenaam ingeven en het advertentie netwerk kiezen. Je campagnenaam is alleen zichtbaar voor jou, kies dus een naam waarmee je deze advertentie later kunt terugvinden.

Daarna kies je het advertentienetwerk om te advertentie op Google. Je kunt kiezen uit ‘ zoeken’ (tekst advertenties die worden weergegeven in de Google zoekresultaten) of ‘display’ (banner advertenties die worden weergegeven op de sites van derden). Wanneer je nog niet veel ervaring hebt met het adverteren op Google kun je het beste starten met ‘Zoeknetwerk’. Je hebt daarmee namelijk de meeste controle.

Stap 4: Targeting en doelgroep instellen

Je kunt nu instellen om al je voorkeuren in te stellen voor wat betreft de doelgroep. Je hebt de mogelijkheid om een publiek in te stellen op basis van locatie en taal. Je kunt ook heel specifieke doelgroepen kiezen op basis van interesses of bepaalde demografische kenmerken.

Selecteer een locatie

In dit scherm wordt je gevraagd om de locaties te kiezen waar je de Google advertentie wilt weergeven. Je kunt kiezen voor alle landen, iets specifieker zoals alleen in België of nog meer specifieker, bepaalde provincies of zelfs plaatsen. Wees zorgvuldig met het kiezen van een locatie(s) om te zorgen dat je advertentie aan de juiste doelgroep wordt weergegeven. Het heeft helemaal geen zin de advertentie in de Verenigde Staten te laten zien als je alleen in België actief bent. Dat kost je namelijk alleen maar geld.

Locaties uitsluiten (optioneel)

Net zo goed als dat je bepaalde locaties kunt targeten, kun je ook bepaalde locaties uitsluiten. Handig wanneer je bijvoorbeeld in heel de provincie met uitzondering van enkele gemeenten actief bent. Je kunt de betreffende plaatsen opzoeken met de zoekbalk en daarna klikken op ‘uitsluiten’.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Een bepaalde straal instellen (optioneel)

Wil je meer controle over je targeting dan kun je gebruikers in een straal rond een bepaalde locatie targeten. Heel handig voor bijvoorbeeld winkels die zeker willen zijn dat hun advertentie alleen zichtbaar is voor gebruikers die ook echt in de buurt wonen en  de winkel kunnen bezoeken.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Een taal kiezen

Nadat je de locatie hebt ingesteld kun je opgeven welke taal de doelgroep moet spreken. Je kunt de taal invoeren in de zoekbalk. Handig om een advertentie uitsluitend aan Nederlandstalige klanten te laten zien en een andere advertentie te maken voor de Franstalige.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Een doelgroep instellen

De laatste stap in het targeten van de Google advertentie is het kiezen van de doelgroep waar je de advertentie op richt. Je kunt een advertentie dus niet alleen weergeven aan gebruikers op basis van hun locatie, maar ook op basis van interesses en een verscheidenheid aan demografische kenmerken, zoals bijvoorbeeld opleiding en huwelijkse staat. Gebruik de zoekfunctie en browse door de mogelijkheden om de ideale doelgroep voor je Google Ad in te stellen.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Stap 5: Je dagelijkse advertentie budget

Vervolgens stel je een dagelijks Google advertentie budget in. Dit is het maximum bedrag dat je per dag wilt uitgeven aan je advertenties. Er is geen minimumbedrag per dag, maar een goed uitgangspunt is 10 euro per dag. Kies eronder voor een biedstrategie, afhankelijk van het soort actie dat je van de gebruiker verwacht.

Stap 6: Advertentie extensies

De advertentie extensies zijn de extra regels met tekst die onder je advertentie kunnen verschijnen. Ze kosten je niets extra, maar kunnen wel iets opleveren. Ze zijn van toegevoegde waarde voor de gebruiker en zullen dus leiden tot meer effectieve (lees: beter converterende) advertenties. Je kunt extensies toevoegen door op het plus-icoon te klikken. Klik op de blauwe knop onderaan om je advertentie op te slaan en door te gaan met de volgende stap.

Stap 7: Zoekwoorden instellen

In deze stap gaan we zoekwoorden voor je Google adverteren instellen. Google Ads gebruikt zoekwoorden of combinaties daarvan om voor gebruikers relevante advertenties te laten zien. In de zoekbalk kun je opgeven wat je doet of welke diensten je levert en Google geeft je een aantal relevante zoekopdrachten. Opnieuw geldt: wees zo specifiek mogelijk. “Witte tennis schoenen” is beter dan alleen “schoenen”.

Adverteren op Google - Tutorial door I Fix Your Design

Stap 8: Schrijven van je Google advertentie

De op een-na-laatste stap is het schrijven van de tekst van je Google Ad. Dit is hoe je advertentie uiteindelijk zal worden weergegeven op de zoekresultatenpagina. Je zult vijf koppen moeten schrijven en een beschrijving. Er is slechts weinig ruimte, maximaal 30 tekens, dus wees kort en bondig.

Schrijven van opvallende en goed converterende tekst is niet gemakkelijk. Je zult heel duidelijk moeten zijn in dat wat je aanbiedt, wat je bedrijf doet en de gebruiker een echt goede reden geven om te klikken. Voor inspiratie kun je altijd kijken hoe andere bedrijven het doen.

Stap 9: Je advertentie bevestigen en lanceren

De allerlaatste stap is het bevestigen van je campagne en deze lanceren. Je zult eerst alle details die je hebt ingevoerd nogmaals kunnen nakijken en daarna bevestigen. Vul je betaalgegevens in en je Google Ads campagne zal, nadat deze is gecontroleerd door Google, automatisch starten. Meestal zal dit binnen 24 uur goedgekeurd gedaan worden.

Optimaliseren van je Google advertentie

Nu je eerste advertentie draait, begint eigenlijk pas het echte werk. Het is belangrijk om de prestaties van je advertentie in de gaten te houden en deze continu te blijven verbeteren. Alleen zo kun je zorgen voor een zo hoog mogelijke conversie en dus een goede Return on Investment (ROI). Je wilt namelijk wel dat je advertenties iets opleveren. Een advertentie maken bij Google is niet moeilijk, een goed presterende advertentie wel.

Succes met het adverteren op Google!

Ondersteuning nodig bij het adverteren op Google?

Wil je graag onmiddellijk aan de slag met adverteren op Google? Een prima idee! Wil je graag professionele ondersteuning om er mee te beginnen? Dan kan je terecht bij I Fix Your Design. Wij zetten dan de advertentie(s) voor jou op! Neem contact met ons op en wij gaan zo snel mogelijk aan de slag voor jou.

 

Ook interessant voor jou