Bezoekers meten - I Fix Your Design

De beste manieren om bezoekers op je website te meten

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Bezoekers meten en een goede analyse van de website prestaties kunnen je helpen om problemen op te lossen en verbeterpunten te ontdekken. Er zijn een groot aantal verschillende tools beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. In dit artikel zullen we ons beperken tot de meest populaire gratis tools voor websiteanalyse.

Een website levert ons een schat aan waardevolle data op wat betreft traffic, het gedrag van gebruikers op de website, verkeersbronnen en nog veel meer. Om je bedrijf online te laten groeien is het belangrijk om inzicht te hebben in deze data, zodat je waar nodig aanpassingen en verbeteringen kunt doen aan je website.

Om al deze data te verzamelen en verder te kunnen analyseren heb je speciale tools nodig. Dit is waar de webanalyse tools om de hoek komen kijken. Deze software is ontworpen om websiteactiviteit te meten, te monitoren en verder inzichtelijk te maken. Sommige web analytics tools gebruiken zelfs heel geavanceerde technieken, zoals bijvoorbeeld Machine Learning en voorspellende algoritmes.

We zullen hieronder de vier meest gebruikte tools voor het analyseren van website traffic in het kort nalopen. Je kunt deze tools in je website implementeren om je sales te verbeteren, conversie te verhogen of om andere online marketing doelstellingen te kunnen behalen.

Bezoekers meten met Google Analytics

Google Analytics is een van ´s werelds meest populaire platformen voor web analyse. Ondanks dat is het niet in alle situaties de beste tool. Google Analytics (GA) is sterk gefocust op zoekmachine optimalisatie (SEO) en Google Ads. Dat maakt Google Analytics niet de beste tool als het aankomt op het analyseren van het gedrag van bezoekers op je website.

De gratis versie van Google Analytics past een bepaalde vorm van session sampling toe op je data. In het kort komt het er op neer dat Google een subset van alle data – slechts een deel dus – analyseert om conclusies te kunnen trekken over alle beschikbare data. Hierdoor is het mogelijk dat je belangrijke – misschien wel cruciale informatie –  kunt missen.

Bezoekers meten - I Fix Your Design

Wanneer je kiest voor een bepaald web analytics platform, dan zijn er een aantal punten die je zult moeten overwegen. Vergelijk de mogelijkheden van de verschillende site-analyse-tools dus goed om een pakket te kunnen kiezen dat bij je eigen doelstellingen aansluit. In het beste geval zal je web analyse pakket namelijk ale inzicht geven in de metrics die voor het bedrijf belangrijk zijn om te kunnen groeien. Wanneer je de hele customer journey wilt kunnen analyseren, dan is een functie als heatmapping ontzettend belangrijk.

Bezoekers meten met Drie andere gratis web analyse tools

1.   Hotjar

Hotjar is een tool om het gedrag van gebruikers te kunnen analyseren en om de conversie ratio te optimaliseren. Het platform wordt gebuikt door meer dan 550 duizend website. Hotjar biedt mogelijkheden om de user experience van je site te verbeteren door middel van heatmap analyse, conversie funnel analyse en session recording.

De opgenomen sessies kunnen je helpen om te begrijpen waarom gebruikers bepaalde dingen doen op je website. Je kunt deze informatie dan weer gebruiken om de conversion rate te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren.

In tegenstelling tot andere web analytics tools is Hotjar gemaakt om te gebruiken in combinatie met Google Analytics. Je kunt GA dus gebruiken om een slecht presterende pagina te vinden, bijvoorbeeld een landingspagina met een slechte conversie. Je kunt vervolgens Hotjar gebruiken om te begrijpen waarom die pagina slecht presteert en daarna de nodige aanpassingen doen om het probleem op te lossen.

Hotjar is gratis te gebruiken wanneer je tot 2000 paginaweergaves per dag hebt. Betaalde abonnementen zijn beschikbaar vanaf 39 dollar per maand. 

Bezoekers meten - I Fix Your Design

2.   Clicky

Clicky is relatief onbekend, zeker in vergelijking met Google Analytics. Toch gebruiken ruim 1,3 miljoen website deze tool om realtime de bezoekers te monitoren. Clicky onderscheid zichzelf van andere platformen door het maken van heatmaps voor iedere individuele gebruiker en dus niet voor groepen gebruikers. Normaal gesproken vinden we dit soort functionaliteit alleen in tools die specifiek bedoeld zijn voor het maken van heatmaps. Clicky is wat dat betreft dus een vreemde eend in de bijt.

De sterke focus op de individuele bezoeker vind je terug in meerdere aspecten binnen deze tool. Het Clicky dashboard laat informatie zien over iedere bezoeker: de locatie, de pagina waar ze vandaan kwamen, de tijd die ze op je site doorbrengen, het aantal acties etc.

Clicky is gratis te gebruiken voor sites tot 3.000 pageviews per dag. Er zijn meerdere betaalde abonnementen beschikbaar, bijvoorbeeld wanneer je meerdere sites wilt monitoren of wanneer je site ontzettend veel bezoekers heeft.

Bezoekers meten - I Fix Your Design

3.   Open Web Analytics

OWA meet alle gebruikelijke metrics die je mag verwachten van een web analyse tool. Dit omvat dan ook page views, referral sites en het aantal unieke bezoekers. Maar OWA kan bijvoorbeeld ook het klikgedrag van iedere bezoeker monitoren en heatmaps genereren.

Al deze details worden door OWA gebruikt om je een grondige analyse te bieden over het gedrag van gebruikers op je website. Je kunt deze analysetool gebruiken om de paden en acties die een bezoeker neemt voordat ze converteren inzichtelijk te maken. Je kunt deze data vervolgens gebruiken om je conversion rate te verbeteren. OWA biedt ook mogelijkheden tot e-commerce tracking. Dat maakt het tot een zeer goede web analyse tool voor webwinkels.

Open Web Analytics is bij veel mensen populair, omdat de tool gratis is. Bovendien is dit platform open-source. Wanneer privacy bij jou hoog op je wensenlijstje staat, is OWA een geschikt platform. Open Web Analytics deelt namelijk geen data met derden.

Bezoekers meten - I Fix Your Design

Bezoekers meten door Web Analytics te gebruiken

Het juiste platform kiezen voor webanalyse kan bijdragen aan het succes van je bedrijf. Belangrijk is om niet alleen te kiezen voor de juiste tools, maar ook om alle data die je beschikbaar hebt goed te gebruiken.

De meeste web analyse tools meten de hoeveelheid bezoekers op de website. Door dit lange tijd bij te houden kun je pieken zien. Het is dan interessant om uit te zoeken waar deze plotselinge stijgingen vandaan komen. Je kunt die informatie gebruiken om hetzelfde resultaat nog een keer te behalen. Neemt je websiteverkeer sterk toe nadat je hebt geblogd over een bepaald onderwerp, dan kan het interessant zijn om dat nog een keer te doen.

Advies of ondersteuning nodig bij bezoekers meten?

Wil je graag meer advies over bezoekers meten? Of ben je op zoek naar ondersteuning om een van de bovenstaande tools te installeren op je website? Neem dan vandaag nog contact met ons op! Wij helpen je met plezier verder zodat jij binnenkort je bezoekers vlot kan meten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email